Klasyfikacja olejów silnikowych

Oleje silnikowe są klasyfikowane według różnych norm i oznaczeń, które określają ich właściwości i zastosowanie. Jednym z powszechnie stosowanych systemów klasyfikacji olejów silnikowych jest system opracowany przez American Petroleum Institute (API) oraz International Lubricant Standardization and Approval Committee (ILSAC) dla olejów używanych w silnikach spalinowych.

Klasa API: System klasyfikacji API skupia się na wydajności olejów w zależności od ich zastosowania i typu silnika. Oznaczenia składają się z dwóch liter, z których pierwsza litera to litera S (dla silników benzynowych) lub C (dla silników diesla), a druga litera oznacza poziom jakości i wydajności. Na przykład „SN” oznacza olej do silników benzynowych najnowszego pokolenia, a „CK-4” oznacza olej dla nowoczesnych silników diesla.

Klasa ILSAC: Międzynarodowy Komitet Standaryzacji i Homologacji Środków Smarnych (ILSAC) określa standardy dla olejów silnikowych przeznaczonych do silników benzynowych. Aktualnie stosowany jest standard ILSAC GF-6, który uwzględnia aspekty takie jak oszczędność paliwa, ochrona silnika i redukcja emisji.

Liczby lepkości: Oleje silnikowe są również klasyfikowane według ich lepkości, co ma znaczenie dla właściwości smarnych w różnych warunkach temperaturowych. Oznaczenia, takie jak „5W-30” lub „10W-40”, wskazują na zakres lepkości oleju w niskich (cyfra przed „W”) i wysokich (cyfra po „W”) temperaturach.

Inne specyfikacje: W zależności od producenta samochodu i rodzaju silnika, mogą występować również inne specyfikacje, które muszą być spełnione przez używany olej silnikowy. Przykłady obejmują normy producentów samochodów jak Mercedes-Benz, Volkswagen, czy BMW.

Podczas wyboru oleju silnikowego, ważne jest dostosowanie go do wymagań producenta samochodu oraz typu silnika. Zaleca się konsultację z instrukcją obsługi pojazdu oraz ewentualnie z fachowcem lub mechanikiem, aby wybrać odpowiedni olej o właściwościach spełniających potrzeby danego silnika i środowiska eksploatacji.

Poprzedni artykuł
Natępny artykuł

Leave A Comment