Oleje silnikowe są klasyfikowane według różnych norm i oznaczeń, które określają ich właściwości i zastosowanie. Jednym z powszechnie stosowanych systemów klasyfikacji olejów silnikowych jest system opracowany przez American Petroleum Institute (API) oraz International Lubricant Standardization and Approval Committee (ILSAC) dla olejów używanych w silnikach spalinowych.
Klasa API: System klasyfikacji API skupia się na wydajności olejów w zależności od ich zastosowania i typu silnika. Oznaczenia składają się z dwóch liter, z których pierwsza litera to litera S (dla silników benzynowych) lub C (dla silników diesla), a druga litera oznacza poziom jakości i wydajności. Na przykład “SN” oznacza olej do silników benzynowych najnowszego pokolenia, a “CK-4” oznacza olej dla nowoczesnych silników diesla.
Klasa ILSAC: Międzynarodowy Komitet Standaryzacji i Homologacji Środków Smarnych (ILSAC) określa standardy dla olejów silnikowych przeznaczonych do silników benzynowych. Aktualnie stosowany jest standard ILSAC GF-6, który uwzględnia aspekty takie jak oszczędność paliwa, ochrona silnika i redukcja emisji.
Liczby lepkości: Oleje silnikowe są również klasyfikowane według ich lepkości, co ma znaczenie dla właściwości smarnych w różnych warunkach temperaturowych. Oznaczenia, takie jak “5W-30” lub “10W-40”, wskazują na zakres lepkości oleju w niskich (cyfra przed “W”) i wysokich (cyfra po “W”) temperaturach.
Inne specyfikacje: W zależności od producenta samochodu i rodzaju silnika, mogą występować również inne specyfikacje, które muszą być spełnione przez używany olej silnikowy. Przykłady obejmują normy producentów samochodów jak Mercedes-Benz, Volkswagen, czy BMW.
Podczas wyboru oleju silnikowego, ważne jest dostosowanie go do wymagań producenta samochodu oraz typu silnika. Zaleca się konsultację z instrukcją obsługi pojazdu oraz ewentualnie z fachowcem lub mechanikiem, aby wybrać odpowiedni olej o właściwościach spełniających potrzeby danego silnika i środowiska eksploatacji.